Projekts “Iekļaujošie Vēstnieki”

Atskats uz “Iekļaujošo Vēstnieku” paveikto
“Iekļaujošie Vēstnieki” ir biedrības “Vitae” un speciālo skolu sadarbības projekts, kurā piedalījās: Viduskurzemes pamatskola – attīstības centrs, Rīgas 3. pamatskola, Tukuma novada pamatskola “Spārni”, Liepājas Līvupes pamatskola – attīstības centrs, Rēzeknes pamatskola – attīstības centrs, Rozentovas pamatskola, Antūžu pamatskola, Rīgas Ēbelmuižas pamatskola u.c.
Projekts mērķis ir veicināt un rosināt iekļaujošas sabiedrības izveidi Latvijā, nodrošinot jauniešiem ar speciālām vajadzībām atbalstošu vidi un interešu pārstāvību dažāda līmeņa institūcijās un organizācijās. Attīstīt brīvprātīgo mentoru atbalsta tīklu reģionos, iesaistot tajā speciālo izglītības iestāžu darbiniekus un pensionētos pedagogus, sekmēt speciālo izglītības iestāžu komandu tīklošanos u.c.
Projekta ietvaros notika divi pasākumi speciālo izglītības iestāžu vadības komandām. 2023.gada augustā Kuldīgas novadā Viduskurzemes pamatskolā – attīstības centrā notika “Vasaras universitāte 2023”, kas pulcēja 80 dalībniekus no 25 izglītības iestādēm. Tās laikā tika uzsākta Latvijas speciālo izglītības iestāžu tīklošanās, notika paneļdiskusija ar Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas, Saeimas sociālo un darba lietu komisijas un Nodarbinātības valsts aģentūras pārstāvjiem par jauniešu ar speciālām vajadzībām iekļaušanu darba tirgū u.c. tēmām.
2024.gada jūnijā “Vasaras universitātes 2024” 75 dalībnieki devās uz Rēzeknes novadu, kur Rozentovas pamatskolā un Rēzeknes pamatskolā – attīstības centrā notika pieredzes apmaiņa darba grupās, gūtas jaunas zināšanas un pieredze, kā arī atzinīgi novērtējot jau izdarīto, tika izvirzītas prioritātes nākamajam gadam. Abos pasākumos divu dienu garumā dalībnieki baudīja atbalstošu, radošu un sadarbības pilnu gaisotni.
Projekta laikā speciālo izglītības iestāžu direktori vairākas reizes tikās ar Izglītības un zinātnes ministrijas, Labklājības ministrijas, Veselības ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvjiem un diskutēja par atbalsta personālu, dienas centru izveidi, nepietiekamu finansējumu, darba iespējām pēc izglītības iestāžu beigšanas u.c. jautājumiem, kas tieši skar speciālo izglītības iestāžu audzēkņus un absolventus.
Veidojot mentoru atbalsta tīklu speciālo izglītības iestāžu audzēkņiem un absolventiem, no 2024./2025. mācību gada Rīgas izglītības un informatīvi metodiskais centrs piedāvā 37 stundu profesionālās pilnveides kursu programmu “Mentora atbalsts jauniešiem ar speciālām vajadzībām”.
Projekta laikā ir veiktas arī sabiedrību informējošas aktivitātes – izveidota projekta Facebook lapa, radīti četri iedvesmojoši videosižeti ar nosaukumu “4 stāsti par speciālo skolu absolventiem”, kas vēsta par absolventu turpmākajām darba un dzīves gaitām.
Projekta “Iekļaujošie vēstnieki” noslēgumā 2024.gada 27.septembrī Rīgas Ēbelmuižas pamatskolā notika konference “Speciālās izglītības vieta izglītības ekosistēmā”, kurā piedalījās 297 dalībnieki – klātienē 78 un “Iekļaujošo Vēstnieku” facebook lapā tiešsaistē pieslēdzās 219 dalībnieki.
Par projekta aktualitātēm – paveikto un nākotnes iecerēm informēja Ināra Oļena, Viduskurzemes pamatskolas – attīstības centra direktore. Jaunas ierosmes un informāciju dalībnieki guva gan no Līgas Bērziņas, Latvijas Autisma apvienības vadītājas uzstāšanās, gan Egijas Laganovskas, LU Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes lektores – pētnieces teiktā. Ar īpašu interesi konferences dalībnieki gaidīja plenārsēdi, kurā piedalījās Nellija Repina, Izglītības un zinātnes ministres padomniece iekļaujošās izglītības jautājumos, Emīlija Plaksins, Tiesībsarga biroja Diskriminācijas novēršanas nodaļas juridiskā padomniece un Ilona Jurševska, Socialās integrācijas valsts aģentūras direktore, kas diskutēja par speciālās izglītības lomu un vietu iekļaujošās izglītības īstenošanā un nākotnes perspektīvām, jo ne visus bērnus ar speciālām vajadzībām var iekļaut vispārizglītojošās skolās, turklāt nav arī skaidra valsts politika šajos jautājumos. Direktoriem nav skaidrs kad tiks veikti MK grozījumi par izcenojumiem uz vienu skolēnu, kāda ir nostāja par pamata profesionālās izglītības apguvi, par pedagoģiski medicīniskās komisijām un vai tiešām tās vērtēšanas metodes, kas ir vispārizglītojošajām skolām der arī speciālā izglītībā.
Šie un citi jautājumi arī pēc konferences un diskusijām nav skaidri, tāpēc projekta “Iekļaujošie Vēstnieki” organizatori vienojās par nepieciešamību turpināt iesāktās projekta aktivitātes. Dalībnieki projekta noslēgumā atzina, ka projekta laikā ir izveidojusies spēcīga kopiena, kurā apvienoti Latvijas speciālās izglītības iestāžu darbinieki un speciālās izglītības iestāžu sadarbība turpināsies!